Balanced Scorecard
Balanced Scorecard vizyondan yola çıkarak bir kuruluşun uzun vadeli amaç ve kısa vadeli hedeflerini de kapsayan finansal ve finansal olmayan tüm başarı faktörlerini ve sonuç göstergeleri arasındaki bağlantıları neden sonuç ilişkisi ile oluşturan ve şirket stratejisini tüm çalışanlara yansıtmayı amaçlayan bir araçtır.
Balanced Scorecard kuruluş sistemini oluşturan, finansal sonuçlar, müşteri algılamaları, iç süreçler, çalışanların gelişimi ve yenilik gibi kuruluşun varlığını etkileyen tüm dinamiklerini ele aldığı, bunların mevcut durumlarını ve aralarındaki etkileşimi gözler önüne sererek her seviyede önlem alınmasını kolaylaştırdığı ve sonuçta bir bütün olarak hedeflere doğru ilerlemeyi olanaklı kıldığı için bir yönetim sistemi olarak algılanmalıdır.
Bu güne kadar uygulanan yönetim sistemlerinde çoğunlukla stratejilere yeterli kaynak ve zaman ayrılamamakta, stratejiler toplantı odalarında kalmakta, çalışanlarla paylaşılmadığı ve bu nedenle birey ve bölüm hedefleri strateji ile ilişkilendirilemediği için stratejiler eyleme dönüşememektedir.
Stratejiler farklı yönleri gösterirken, çalışanların hedefleri farklı olabilmektedir. Bireylerin ve grupların çalışmaları münferit olarak ve şirketin ana yönünden ve stratejisinden ayrı olarak gerçekleşmektedir. Bu çabalar şirketin vizyonunu gerçekleştirmeye odaklanmak yerine üst yönetimi mutlu etmeye yönelmektedir.
Diğer yandan mevcut ölçme ve değerlendirme sistemleri, kuruluşların stratejik açıdan doğru yolda olup olmadıklarını ve başarı derecelerini göstermekten çok, bölüm performanslarını münferit olarak ve birbiri ilişkisiz olarak ölçmeye yöneliktir.
Şirketin bir bütün olarak yürüdüğü stratejik bir yol olmayınca yöneticiler arasında da şirketin stratejik hedefleri konusunda ortak bir anlayış ve bakış açısı gelişmemektedir. Oluşmayan bir bakışı açısının iyileştirilmesi de söz konusu olamaz.
Balanced Scorecard klasik finansal değerlendirmelerin yanında kuruluşların diğer tüm önemli faaliyetlerinin de aynı anda izlenmesi ve tüm boyutların dengeli bir biçimde ele alınması yöntemini uygulamaya koymaktadır. Bu boyutlara Balanced Scorecard ‘da perspektif adı verilmektedir. Dört perspektif vardır: 1) Finansal, 2) Müşteri, 3) İç Süreçler, 4) Çalışanlar, yenilik ve öğrenme.
Balanced Scorecard şirket stratejisini bu farklı perspektifler arasındaki ilişkiyi kurarak oluşturmaya çalışır ve bu stratejik unsurlar birbirini etkiler, örneğin finansal perspektifte büyümek bir sonuçtur. Bu sonuç bir önceki perspektifte yani müşteri boyutundaki çalışmalardan elde edilir. Eğer Müşteri memnuniyeti artıyorsa daha fazla sipariş ve finansal olarak da daha fazla büyüme elde edilebilir. Müşteri memnuniyeti de iç süreçlerin iyi çalışmasından etkilenen bir sonuçtur.
Balanced Scorecard ile hazırlanan strateji haritaları şirketin strateji akışını gösterir. Bu da şirkette hangi noktalara odaklanılması gerektiğini hangi noktaların kritik olduğunu ortaya koyar. Bu stratejik akış içerisinde perspektif ve ölçümlerle süreçler arasında ilişki kurulduğundan stratejik hedefler süreçlere ve faaliyetlere yansıtılmış olur. Bu sayede de bütün çalışanlar davranış biçimlerinin şirket sonuçlarını nasıl etkilediği konusunda fikir sahibi olurlar. Tüm kuruluş üst yönetimin belirlediği yöne ve hedeflere odaklanarak birlikte hareket etmiş olur. Vizyon ve stratejideki değişiklikler çok kısa bir sürede tüm kuruluşa yansıtılabilir. Strateji eyleme dönüşmüş olur.
HFC